Els trens de mecansimes estan formats per la unió de diversos mecanismes simples. Per exemple, els rellotges anàlogics tenen molts engranatges, els uns acoblats amb els altres.
Tren d'engranatges
Si volem augmentar la velocitat d'un mecanisme, es fan servir diversos engranatges o politges acoblats, pasasant de l'engranatge més gros al més petit.
En la figura l'engranatge 1 mou l'engranatge 2 i aquest, al mateix temps, el 3. Com que l'engranatge 1 és el que té la mida més gran, el seu moviment és més lent. Per contra, l'engranatge 3 és més petit, però té un moviment més rápid .
El component que gira més ràpid exrceix menys força en el seu eix, i que gira més a poc a poc exerceix força . En aques cas, l'eix 1 és més lent , pero eleva un pes més gran.
Tren de rodes i cadenes
Per unir un sistema de politges a un sistema d'engranatges cal que una politja i un engranatge estiguin en el mateix eix i girin a la mateixa velocitat; és a dir, que siguin solidaris.
En l'esquema la politja 1 mou la politja 2 i l'engranatge 3. L'engranatge 3 condueix el seu moviment a l'engranatge 4. Aquest és un exemple de sistema de transmissió reductor, perquè la velocitat dels elements conduïts (grans) és menor que la dels elements motrius (petits).
Tren de politges
Per reduir la velocitat d'un motor podem unir diverses politges amb una corretja. En aquest porcés, l'energia transmesa a cada element és la mateixa, és a dir, en reduir la velocitat augmenta la força. L'eix 3 és el més lent, però és capaç d'elevar més pes quan s'enrotlla la corda d'on penja.
No hay comentarios:
Publicar un comentario